DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

fader til en barnedåb

kan jeg stå fader til min venindes barn. der skal døbes.
selvom jeg har stået det før.

hvor mange gange kan man stå fader. ?

Hilsen Mette

mette mørup L

Hej Mette,
Herligt at du skal være fadder - og det kan du være, så mange gange, du har lyst - og "orker" - for fadder forpligtelsen varer, i hvert fald indtil barnet er konfirmeret!!
Nogle få linier om det at være fadder.
Der er INTET juridisk forpligtende af nogen art - så du "hænger" ikke på noget!!
Der er derimod to etiske opgaver, kan man vel kaldet det.
Den ene er at være vidne til dåben - det er derfor faddere skal være til stede (undtagen i helt specielle tilfælde) og oftest kaldes op til døbefonten, når dåben skal foregå.
Den anden vigtige opgave er at være med til sammen med forældre at opdrage barnet i den kristne tro, indtil det blir konfirmeret fx og dermed selv tager stilling for eller imod troen - og hvis forældrene dør, så er netop dette faddernes særlige opgave. Og det er klart, at dette er den store udfordring - også selv om forældrene sikkert heldigvis lever længe... Du kan være fadder og støtte i den kristne tro ved at bede for dit lille fadderbarn - gør dig det til en vane måske at bede Fadervor hver dag og gøre det lissom "for" dit fadderbarn. Du kan også bede med dine egne ord- fx Kære Jesus, Pas på mit fadderbarn idag, Tak at du var hos hende/ham i går ... Vær også hos mig. Amen. Ganske stille kan bønnen give både dig og dit fadderbarn større tillid til Jesus. Endelig kan du også tage dit fadderbarn med til børnekirke eller læse op for det af en biel for børn...
Yep, det blev et langt svar - men god dåb og al Guds velsignelse til dig.
Signe Voldby, præst