DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Fødselsattest

En af vores ansat bor i El Salvador og skal en ny udskrift selv om vi har hand original fra 86. Den skal legaliseres hos Udenigsministeriet der kun kan bruge attestter der er højst 3 måneder gamle.

Kan han søge elektronisk eller ved en fuldmagt til nogen??

Hvordan får man en ny udskrift af fødselsattest når man ikke kan komme personligt fordi man bor i udlandet. Fuldmagt til nogen f.eks?

Dominique des Places

Kære Dominique,
Helt konkret er der et par forhold her, der er vigtige.
1.
Den ansatte skal selv søge om at få en attest, fx pr mail til den kirke, hvor han ifølge sin gamle attest(den fra 1986, som du omtaler) er født eller døbt/navngivet.
Kirkers mailadresse i Danmark kan nemt findes på nettet.
2.
Jeg er lidt i tvivl om det med, at attesten skal legaliseres i Udenrigsministeriet. Det skulle den i 1986, men som det er nu,kan kirken , I henvender jer til, udskrive en legaliseret attest på engelsk - jeg ville tro, at det er nok. HVIS attesten skal være på portugisisk eller spansk, skal man selv sørge for oversættelse, fx hos en portugisisk eller spansk ambassade i Danmark, der i hvert fald kan orientere jer om en videre oversætelsesprocedure.
3. Altså er mit forslag:
Den ansatte skal sende en mail eller ringe til den kirke, der står på den gamle attest. Han skal yderligere have en adresse parat på en ambassade, et konsulat eller et lignende offentligt kontor, hvortil attesten kan sendes.(attester bliver ikke sendt direkte). På dén adresse kan jeres ansatte så få dage efter afhente sin attest mod forevisning af personlig legitimation.
4.
Sidste idé - hvis jeres ansatte har forældre eller ægtefælle i Danmark, så kan de evt være mellemled mellem jeres ansatte, kirken i Danmark samt modtageradressen.
Held og lykke, al Guds velsignelse...
Signe Voldby,præst