DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

[ Forrige ] [ Oversigt over Artikler ] [ Næste ]

”Min trøst er din kæp og stav”

Et gribende eftermiddagsforedrag i Birkebjergkirken, Missionsforbundet i Næstved, af en elskelig, blind kvinde, der fortalte om sit liv med den hvide stok og sin næsten ligeså elskelige førerhund, kan ikke gengives, men må opleves. Det havde så mange fine facetter, at vi som hørte på det, måtte både græde og le.

Mange af os kunne delvis identificere os med foredragsholderen gennem enten familie eller nære bekendte og venner, hvor i blandt der også findes blinde. Denne kvinde udstrålede både en sjælden livsglæde, gå-på mod, humor og iagttagelsesevne, der var enestående og gjorde os andre små.

Mødelederen, kirkens pastor, bandt en smuk sløjfe om foredraget ved de afsluttende ord, idet ordet fra Psa. 23:4 pludselig kom til at fremstå i et nyt lys: ”….din kæp og din stav er min trøst.” En sådan stav, en Herrens stav, havde især den blinde et særligt, trøsterigt forhold til, som vi andre kun kunne fornemme. David talte ikke om den som fysisk blind, men om staven som en åndelig ledsagerstav under Den gode Hyrdes ledelse.

Hver gang jeg læser det ord fremover, vil jeg uvilkårligt tænke på den blinde kvindes hvide stok. Men jeg har jo selv et par gangstave, som jeg dagligt bruger på mine morgenture. Dem har jeg lært at sætte pris på som konkrete støtter nu, hvor min førlighed ikke er helt, hvad den har været.

Og jeg vil se på dem som Guds gave til mig, Hans stave, der understøtter min morgenvandring, hvor jeg ofte oplever sandheden af Søren Kierkegaards ord: ”Man kan gå sig til mange gode tanker – og gå sig fra mange dårlige tanker.”

Mange af mine vers er for resten blevet til på sådanne gå-ture. Og nogle blev sunget ved dette blinde-foredrag, og den blinde kvindes mand bad om tilladelse til at bruge dem i deres repertoire i Vordingborg. Men mest vidunderlig var dog den sang vi sang til slut skrevet over Salme 23 ”Den gode Hyrde Herren er….” Et af de trøsterige vers lyder sådan:

Han fører mig ad rette vej,
Om end gennem dødens dal,
Jeg frygter ej ondt, thi du er med mig,
Min trøst er din kæp og stav

Jørn Nielsen, Næstved 11. marts 2008