DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

[ Forrige ] [ Oversigt over Artikler ] [ Næste ]

Pilgrimsrejse: 2100 km gennem Europa

I sommeren 2017 færdiggjorte jeg min HHX-uddannelse, og på selve dimissionsdagen begav jeg mig ud på en 2100 km vandretur/pilgrimsrejse gennem Europa (fra København til Milano). Jeg trængte til at komme væk fra stress, støj og uro.

Jeg havde planlagt rejsen hjemmefra. Det ville tage mig 120 dage (omtrent 4 måneder) at gå fra København til Milano via E1 (Den Europæiske langdistancerute) - svarende til 20 km pr. dag.

Den første uge var hård. Især fordi jeg ikke havde trænet mig selv op til turen, grundet eksamenerne. Derfor lå mit fokus på at overleve den første uge af rejsen. Da det blev dag 7, var jeg nødsaget til at se en læge, da jeg ankom sidst på dagen i Korsør. Jeg fandt ud af, at jeg "kun" havde forfærdelige smerter i fødderne, fordi jeg ikke var vant til at bære på en 17-20 kilo tung Osprey vandrerygsæk. Jeg var altså heldigvis ikke skadet.

Efter dag 14 begyndte jeg for alvor at nyde vandringen på E1. Grunden til det var, at smerterne var så småt begyndt at forsvinde og naturen blev smukkere med tiden. Sjælland og Fyn var veloverstået, og næste stop var smukke Ærø og herefter Gendarmstien på Als.

Dagene fløj af sted og uden at have set mig om, var jeg nået til den dansk-tyske grænse ved Wassersleben. I Tyskland gik dagene også hurtigt, og det skyldtes naturligvis at E1 gik gennem de flotte naturområder som blandt andet Lüneburger Heide, Willingen og Schwarzwald.

Det skal siges, at Den Europæiske langdistancerute (E1) ikke er særlig anvendt. Jeg mødte kun en pige på min egen alder under hele rejsen. Jeg valgte at vandre med hende en hel dag på den meget populære Jakobsweg beliggende i Schweiz. Og derfor var alenetid, det jeg havde mest af. Men det var helt fint for mig, fordi målet med rejsen var at finde mig selv og få skabt ro i mit sind.

Schweiz var uden tvivl rejsens højdepunkt. Især Jakobsweg og alperne var en ubeskrivelig oplevelse. Et syn jeg aldrig kommer til at glemme. Og før jeg vidste af det, var jeg nået til Lugano beliggende ved den bedårende Luganosø (ved den italienske grænse). For at komme over Lugansøen sejlede jeg med færge fra Schweiz og ind i Italien. De sidste par dage i Italien var også henrivende - flot landskab og venlige mennesker. Min endestation var Sesto Calende (lidt uden for Milano). Efterfølgende tog jeg toget til Milano og fløj hjem til Danmark på knap 3 timer.

Rejsen har været det hele værd - absolut! Jeg vil se tilbage på rejsen, som værende lærerig, opklarende og uforudsigelig. Jeg har lært mig selv bedre at kende og er derved blevet mere moden. Jeg har lært om nye kulturer og mødt venlige mennesker undervejs, som tilbød mig overnatning og mad. Alenetiden har gjort, at jeg er blevet klogere på, hvad jeg gerne vil med mit liv og hvad mine fremtidsplaner er.

Jeg vil anbefale alle, der overvejer at tage på en pilgrimsrejse at springe ud i det og give det et forsøg. Du behøver ikke tage på en 4-måneders pilgrimsrejse, da man sagtens kan nøjes med en 1-måneds pilgrimsrejse.

Anders Braun

Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra den autoriserede oversættelse af 1992.