DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

[ Forrige ] [ Oversigt over Artikler ] [ Næste ]

Bed for Danmark.

Vi oplever en tid, hvor flere søger kirken, hvor flere er optaget af religiøse emne. Vi oplever en tid, hvor mange unge søger sig frem mod nye gudstjenesteformer. Men vi oplever også en tid med stigende angreb på kristne værdier.

Der føres fra mange sider en ihærdig kamp for rettigheder til bøsser og lesbiske. Dette er ikke blot en ligestillingskamp, men også og især en kamp mod kristne værdier, og mange præster bliver en del af kampen. Det gør ondt og sårer mange kristne.

Vi oplever politikere fra højre til venstre med et næsten fælles budskab: Vi vil give dig mere velstand. Vi vil give dig skattelettelser, vi vil give dig billigere institutionspladser, vi vil give dig…. Politikerne taler mere og mere til det egoistiske menneske. Midt i og mellem en række valgkampe er der andre, der har forsøger at tale om værdier og nogle endda om kristne værdier. Der er nogle, der har taler om at støtte de svageste i vores samfund: den enlige mor med 2-3 børn, de hjemløse, de udskudte, de svageste blandt vore ældre medborgere, de flygtninge og indvandrere, som holdes ude fra det danske arbejdsmarked, de fattigste i denne verden, de sultne og analfabeterne i de fattige u-lande. Politkerne der taler om om vigtigheden af, at vores samfund styres ud fra det kristne livs- og menneskesyn. Men der er langt imellem dem.

Egoismen sejrer over værdierne! Stakkels Danmark!

Danmark har som aldrig før brug for en åndelig og folkelig vækkelse. Derfor er der brug for bøn for Danmark og for vort danske folk. Der er brug for helhjertet bøn om omvendelse. Omvendelse fra Gudløshed og egoisme til et liv med Gud og i tjeneste for næsten. Må denne alvorlige situation for Danmark føre til samling af kristenfolket i bøn og tjeneste. Der er ikke ”råd” til at se på konfessionelle forskelle. Som kristne er vi brødre og søstre, vi er ét i Kristus og vi er alle kaldede til efterfølgelse og tjeneste. Vi må stå sammen i bøn for Danmark og vi må lade os bruge i tjenesten for Gud, i menigheden og i samfundet. Der er brug for hver eneste helhjertede kristen. Der er brug for dig.

Bjarne Nederby Jessen
Netkirkepræst