|
| DAGENS ORD: |
”Når jeg gribes af frygt, stoler jeg på dig;
v5 ved Guds hjælp lovpriser jeg hans ord.
Jeg stoler på Gud og frygter ikke; hvad kan dødelige gøre mig?”
Salme 56:4
|
|
|
|
[ Forrige ] [ Til spørgsmålene ] [ Næste ]
Gudmoder
Hej Net-præst!
Jeg har talt med nogle forskellige om det at være gudmoder/gudfader - altså bærer ved dåben. Jeg mener at kunne huske at det, da jeg var ung (ældre tid), hed gudmoder ligemeget kønnet. Altså at en mandlig bærer i virkeligheden var det man kalder gudmoder. I vore dage kalder folk det for gudfader, da det jo naturligvis virker mere korrekt. Dog synes jeg ikke det virker rigtigt at kalde andre end Gud for Gudfader.
Mvh. Leonora
Svar:
Kære Spørger.
Du har ret i, at betegnelsen Gudfader er en stor betegnelse, som kun tilkommer Gud selv.
Men når man bruger betegnelsen om en, der bærer et barn til dåben, vil man da også normalt bruge et lille g for at understrege forskellen.
Med venlig hilsen
og ønsket om fortsat glædelig Jul og godt nytår
Ivan L. Jakobsen
Svaret af:
Ivan L. Jakobsen, Tidligere sognepræst
Netkirken
[ Stil et spørgsmål ]
|
|
|
|
Bibelske citater er gengivet med tilladelse fra Det Danske Bibelselskab fra
den autoriserede oversættelse af 1992.
|
|
|
|