DAGENS ORD: ”For Gud gør ikke forskel på nogen.” Romerne 2:11

[ Forrige ] [ Tidligere artikler ] [ Næste ]

”Se til, at I ikke lader jer skræmme!”

25 feb. 2022

Krigen i Ukraine er en påmindelse om at verden er i det ondes vold og under Guds dom. At lovløsheden tager overhånd, og kærligheden bliver kold hos de mange, også blandt statsledere skal ikke overraske, for det er Gudsordets profetiske hilsen. Krige, krigslarm og rygter om krig, er forudsagt for længst. Og smertefuldt er dét, når ondskaben raser; når middelmådige løgnagtige mennesker sætter verden i brand, sådan som Rusland og dets ledere agerer i disse dage. Så er det godt at mindes Jesu ord om de sidste tider: ”Se til, at I ikke lader jer skræmme!” (Matt. 24, 6)

I et alment menneskeligt perspektiv er der al mulig grund til, at en alvorlig krig som den der har taget sin begyndelse i denne uge, indgyder frygt hos hver og en af os. For ulykken der er igangsat, er stor og kan nemt ende med at blive endnu større. Ja, ikke meget skal gå galt før lokalkonflikten – krigen mellem Ukraine og Rusland – eskalere.

Kristne bærer med på de samme byrder, som alle andre der udsættes for ondskabens konsekvenser. Alligevel har vi et håb og en særlig grund til ikke at lade os skræmme. Vi har fået Gudsriget betroet: Vi skal bede; vi skal læse i skriften og vi skal forstå det profetiske; løfterne og nådekaldet!

I Mattheus evangeliets kapitel 24 og 25 taler Jesus om jordens sidste tid, i den sammenhæng vi kender. Bemærkelsesværdigt er det, at i disse skriftafsnit finder vi lignelserne om ”De årvågne tjenere”; om ”De ti brudepiger” og ”Om de betroede talenter”.

Budskabet er, at vi skal iagttage omgivelserne opmærksomt og reagerer hurtigt. Tage ansvar og arbejde for det gode vi kan gøre for hinanden. Vores forhold til Gud skal være levende og transparent. Vi skal lade Helligånden lyse for os; mærke ham og lytte til ham. Slutteligt skal vi aktivt bruge de midler Gud har skænket os. Vove at investere i livet – i hinanden og i dem der behøver vores hjælp – så vil Gud sætte os over meget.

Med Kaj Munk kan vi synge:

Du ved det nok, mit hjerte,
du ved, at Gud er stor;
men stor er og hans fjende,
så tit du det erfór.

Velan! så får du kæmpe
og tro trods fald og brud,
at stor er vel Guds fjende,
men større er dog Gud.
1938.

Ja, med Jesus vil vi leve i disse dage, så vi ser til, at vi ikke lader os skræmme!

PS læs også gerne Valdres profetien http://www.netkirken.dk/mg/index.php?id=279

Henrik Frimand-Meier