DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Vedr. navneændring

Hej..

Jeg har i lang tid ønsket at få min afdøde farmors pigenavn 'Korpela' som mellemnavn, på kirkekontoret fik jeg afvide at jeg skulle vise en dåbsattest på min farmor, men hverken min far eller hans brødre kan finde den. Er der nogen mulighed for at få en ny?

Hilsen Karoline

Hej Karoline,
Så er netpræsten tilbage fra ferie!
Svaret på dit spørgsmål er: ja, du kan godt få fat i en ny atttest eller en udskrift/kopi af, hvad der står om din farmor i kirkebogen.
Nemmest er det, at du tjekker din fars dåbsattest - måske står hans mor anført med det, man kaldte "pigenavn" dér? Ellers kan du på din fgars attest se i hvilken kirke, han blev døbt - og så kan du ringe til den kirke og bede dem om at se, hvor din farmor - som jo står som moder til din far!! - høre til sognemæssigt - og derefter kan du henvende dig til din farmors sogn og få udskrift derfra.
Det burde sagtens kunne lade sig gøre.
Og du har loven på din side i dit ønske om at antage din farmors - i øvrigt meget spændende - navn som mellemnavn.
Held og lykke og Guds fred,
Signe Voldby, netpræst