DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dåben

Skal man være ordineret præst for at kunne forestå en dåb i kirken? Jeg er tilbøjelig til at mene, at man ikke behøver at være odineret for at forestå en dåb. Har jeg ret?

Jacob

Hej Jacob.
For at foretage en dåb i kirken skal man være ordineret præst, -
med mindre der er tale om en såkaldt nøddåb.

En nøddåb vil jo dog normalt foregå f.eks. på en fødeafdeling eller lignende, hvor man har en frygt for, at et barn vil dø, og man ikke kan nå at få en præst til at komme til stede.
En sådan "nøddåb" i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn skal ikke gøres om, men skal meldes til den lokale præst og kirkekontoret. Man bør så om muligt foretage en såkaldt fremstilling i kirken senere, - hvor man byder den døbte velkommen i menigheden.

Ivan L. Jakobsen
sognepræst