DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

barnedåb

Hej!

jeg har et lille spørgsmål omkring regler for at kunne være gudmoder?

jeg går og venter mig nu, og er begyndt at overveje hvem der skulle have denne titel.
kunne godt tænke mig at min lille søster kunne gør det, men ved ikke om hun må.
hun er død, men er dog kun 9 år idag? er der regler for dette?
og hvilke regler er der for fadder, og skal der være minimum 3, og må der være flere??

på forhåns tak.
mvh. den kommende mor.

Camilla

Hej Camilla,
Dejligt at gå og vente på en lille Guds gave, som vokser i din mave!
Tak for din mail - ja, der er nogle regler!
Fadderne og gudmoderen/faderen(dvs den, der bærer) skal være døbt med en kristen dåb, og den, der svarer på barnets vegne (oftest den, der bærer!!), skal være over konfirmationsalderen - altså ikke 9 år!
Hvis det er et meget stort ønske, at din lillesøster skal bære, så kan hun jo godt - netop det: bære - men der skal være en anden, der svarer ja til den kristne tro, altså en ansvarlig, der med sit "ja" bakker op om beslutningen om den kristne dåb af dit lille barn.
Alt det kan du evt drøfte med den præst, der skal døbe dit barn, når den tid kommer.
Varme hilsener med ønsket om en god og velsignet ventetid og fødsel!
Signe, netpræst