DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Dåbsattest

Hej!
Min halvsøster, som bor i USA men er dansk statsborger, kan ikke finde sin dåbsattest, så jeg ville høre hvordan det er muligt for hende at få fat i en ny. Jeg går ikke ud fra at jeg bare kan gå ned med hendes cpr-nr på kirkekontoret? Skal hun så opsøge en dansk kirke i USA? Eller hvordan forholder det sig?
På forhånd tak.

Hej halvsøster,
Tak for henvendelsen!
Du kan få din søster til at skrive en fuldmagt til dig, om at du må få fat i en ny dåbsattest. Med den i hånden, så er det faktisk præcis hendes CPRnr, det drejer sig om, og ethvert kirkekontor i Danmark, også det, der er allertættest på dig, kan hjælpe dig med at udskrive en attest.
Man kan også gøre det sådan, at kirkekontoret sender din søsters attest til en kirke, ganske tæt på hende i USA, hvorefter hun kan hente den med legitimation.
En dåbsattest kan jo misbruges, derfor denne "sikkerhed"...
Så ring evt. ned til det nærmeste kirkekontor og aftal en tid hos dem, fortæl endelig også hvad det drejer sig om, for det kan være, at din halvsøsters oplysninger skal "verificeres", som det hedder, og inden da kan man ikke udskrive attesten!
Held og lykke,
Signe, præst