DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

gudmor

Jeg vil germe vide om alle kan blive gudmor/far eller kræver det en hvis alder?

Tak for dit korte klare spørgsmål!
At være gudmor/gudfar er normalt betegnelsen for den, der bærer barnet ved dåben og svarer på barnets vegne.
For at være gudmor/gudfar eller fadder i det hele taget er der to formelle krav, der skal opfyldes:
1. man skal være medlem af Folkekirken
2. man skal være over konfirmationsalderen.

Begge disse krav kan naturligvis tolkes lidt af den præst/kirke, hvor dåben finder sted.
Alderen og ansvaret kan diskuteres og fastsættes lokalt. Dog kan børn i hvert fald ikke være faddere...
Hvad angår det med, at man skal være medlem af Folkekirken, da lyder det enkelt - men... man kan stå i den mærkelige situation, at en fadder, der blev døbt som baby, og dermed er medlem af Folkekirken, alligevel som voksen ikke er spor troende og måske slet ikke ønsker "at opdrage barnet i den kristne tro", men blot være med i kirken den dag - det er en vanskelig sag , synes jeg - mens man på den anden side kan háve en ven af familien, der måske er medlem af en anden kristen kirke (altså IKKE Folkekirken!) og er et levende kristent menneske - da kan man jo godt regne ud, hvem af disse to, der vil leve mest op til fadderløftet!
Så... der er regler, ja - men tal i situationen med den lokale præst.
Varme hilsener,
Signe, netpræst