DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Dåbsattest

Hej.

Jeg er født og døbt i Sverige, men står nu og skal bruge en dåbsattest. Er det muligt at få den gennem det sogn, jeg bor i nu, eller skal jeg rette henvendelse til den svenske kirke?

Mvh. Marie

Marie

Hej Marie,
Tak for dit spørgsmål - og du kan gøre begge dele!
Hvis du ved hvilken kirke i Sverige, du er døbt i, kan du ringe til den - men du kan jo også henvende dig på det lokale kirkekontor i dit sogn i Danmark og bede dem ordne forespørgselen, så du et par dage efter kan afhente din attest med behørig legitimation.
Faktisk kan det være en god idé på den måde at få tjekket, om du er "indført" i kirkebogen i Danmark, og om du er registreret som tilhørende Folkekirken - det ville være en naturlig konsekvens, hvis du er døbt i den svenske . statskirke.
Så... held og lykke med attesten!
Venligst og Guds fred,
Signe Voldby, netpræst