DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Pinsekirken/bevægenlsen

Hej, jeg er igang med at skrive en opgave om Pinsebevægelsen og Jehovas vidner - i forbindelse med eskatologi, men synes det er svært og finde ud af hvad pinsebevægelsen overordnet tror på omkring dommedag og eskatologi?

Nogen der kan hjælpe??

Sille

Hej Sille
Pinsebevægelsen tror på de bibelske beretninger og er i tråd med den 'gammeldags Lutherske teologi'.
Den del af Pinsebevægelsen som jeg refererer til, er den mere oprindelige del af bevægelsen, der er før den retning, der omtales som 'trosbevægelsen' - Livets Ord, KBC og sammenslutninger, der fx. omtales i tv-serien 'Guds bedste børn' - disse gruppers teologi har jeg reelt ikke nok viden om, men må i stedet henvise til IKON-Danmark, hvis det specifikt er trosbevægelsens teologi du er ude efter.

Kort fortalt tror Pinsevækkelsen at Jesus Kristus en dag vil komme for at hente de troende op til himmelen, både de afdøde og dem der er i live på det konkrete tidspunkt - kaldet bortrykkelsen.. Tidspunktet er umiddelbart før Antikrist konkret indtager sin magtposition i verden. Derefter går der 7 år, hvorefter Jesus Kristus igen kommer helt ned på jorden, for at betræde Oliebjerget i Israel (ved Jerusalem) og tage et opgør med Antikrist og den falske profet, der er sammensvoren med Antikrist, og som har forført verden. Israel, som nation har i begyndelsen af Antikrist regime indgået en pagt med Antikrist, men halvvejs i den 7 års periode (3½ år) bryder Israel denne pagt. Midt i den 7 årige periode sætter Antikrist sig i Templet (der endnu ikke er genopbygget i Jerusalem) og udråber sig selv som gud. Når Jesus tager opgøret med Antikrist stopper også de krige, naturkatastrofer og ulykker, der op til dommedag har hærget jorden.

Efter Antikrist kommer 1.000 års riget hvor alt ånder fred og idyl. Satan er bundet i denne periode, men efter de 1.000 år slippes han igen løs en kort stund - og så kommer dommedag, hvor Jesus Kristus dømmer folk og lande imellem (se fx Mat. 25). Herefter overgiver Jesus det hele til Gud Fader, for nu er alt underlagt hans fødder, for evigt.

Daniel's bog og Johannes Åbenbaring er primært kilderne til forståelsen af dommedag og den kendte verdens afslutning, men også i evangelierne er der afsnit som omhandler emnet, såvel som i det nye testamentets breve.

Mangt og meget af det, der er forudsagt er først til at forstå, når tingene reelt er sket, så nogen endegyldig forståelse af dette mystiske er ikke som sådan til at få fat i, da meget er skrevet i gåder. I Apostlenes Gerninger 1, 7 citeres Jesus for at sige: "Det er ikke jeres sag at kende tider eller timer, som Faderen har fastsagt af egen magt." Det er også vigtigt at have dette Jesu citat for øje, når talen falder på endetiden.

Luther sagde en gang (citat efter hukommelsen) "Hvis Jesus kommer igen i morgen, så vil jeg plante et kirsbærtræ i dag." Dette citat blev jeg første gang præsenteret for, af en forstander for en pinsekirke i midten af 1970'erne. Og det er også en klog måde at gå til emnet på. Måske kommer Jesus i morgen (bortrykkelsen) men jeg skal stadig leve og gøre mit til at verden er et godt sted at være i dag, sådan som ethvert menneske er kaldet til, af Gud.
Bh
Henrik Frimand-Meier