DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Fødselsland står ikke på fødsels- og navneattest

Hvorfor står "Danmark" ikke på fødsels- og navneattest eller personattest? Det gør det svært når man er nødt til at bevise fødselsland til udenlandske myndigheder.

Kirsty Morrison

Hey Kirsty,
Tak for mail!
Jeg har lige tjekket, hvordan attesterne ser ud - ud fra mit eget CPRnr. Og du har ret - der står ikke "Danmark" på.
Men det er altså sådan, at øverst i venstre hjørne står der "Den danske Folkekirke", eftersom civilregistreringen stadig hører til dér.
Hvis du færdes en del i internationale miljøer, så vil jeg råde dig til at henvende dig på kirkekontoret nær din bopæl og bede om en fødsels/dåbs/navneattest, legaliseret på engelsk, så al tekst står på både dansk og engelsk.
Og da vil der øverst i venstre hjørne både stå "den danske folkekirke" og så også
"the Danish national church".
Så er der vist ikke meget tvivl om, at man kommer fra Danmark!
Held og lykke og Guds fred...
Signe Voldby, præst