DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Ny dåbsattest - døbt ved Den danske Kirke i Tyskland

Til rette vedkommende

Jeg er døbt ved Den danske Kirke i Tyskland, men har ikke umiddelbart viden om ved hvilken kirke/sogn. Min dåbsattest er bortkommet og jeg skal bruge en ny, hvor og hvordan bestiller jeg den?

Håber I kan hjælpe og på forhånd mange tak.

Stephan Dose

Kære Stephan,
Nu skal du høre - for ast kunne give dig de korrekte oplysninger, mangler jeg lidt viden om, om du er tusk statsborger eller danske statsborger, og om du selv er født og opvokset i Danmark.
Hvis du fx er født ogvokset op i Danmark og har fået navn her, så kan din sognekirke slå det hele op i kirkebogen under dit CPRnr og hjælpe dig med oplysninger. Hvis du IKKE er født i Danmark, så kan man godt hjælpe dig med opslag i CPRregisteret, men kirken kan kun printe attester ud på fødsel eller dåb, hvis man er født eller døbt i Danmark og dermed civilregistreret i kirkebogen.
Det er også sådan, at dokumentation for dåben naturligvis kun kan gives netop dér, hvor du er døbt.
Så jeg ville først se, hvad der står om dig i de danske kirkebøger, om du evt er indført dér - og ellers ringe til den tyske kirke i Danmark og i Tyskland og få at vide, hvordan man registrerer dåb. Det MÅ stå et sted!
Alt godt og Guds velsignelse,
Signe Voldby, præst