DAGENS ORD: ”Han berørte min mund og sagde: »Nu har dette rørt dine læber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet.” Esajas 6:7

Bor permanent i udlandet og vil gerne giftes i DK

Som kort beskrevet bor jeg i Kina og vil gerne giftes med min kinesiske kæreste, men jeg vil gerne gøre det i hvad vi forbinder med et traditionelt kirke bryllup.

Hvordan er det og er det muligt når jeg er meldt helt ud af det danske skattesystem?

Nikolaj

Nikolaj Kjellerup

Kære Nikolaj

Det afgørende er, om du er medlem af Folkekirken, og det kan du godt være, selvom du ikke betaler skat i Danmark - det er dåben, der afgør det. Hvis du udrejser ændrer det ikke på din status som medlem af Folkekirken, så længe du er døbt (eller ikke bevidst har meldt dig ud).

Men det betyder ikke, at det ikke kan koste noget at blive gift i en kirke. Nogen steder (som hos os i Maribo Domkirke) koster det lidt, hvis man ikke bor i f.eks. kommunen eller på anden måde har et lokalt tilhørsforhold. Det afhænger af, hvad det enkelte sogn/provsti har besluttet.

Så alt i alt afhænger det af, hvor du vil giftes, og hvordan forholdene er dér. Kontakt sognepræsten i den kirke, hvor du ønsker at blive gift - så kan du få det oplyst.

Held og lykke
Elizabeth