DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Adoptivdatter

Min stedfar adopterede mig som 12 årig
Hvor finder jeg de papirer , da han er afgået ved døden og skifteretten efterspørger papirerne
Mona Hildebrandt

Kære Mona,
Jeg kan sagtens se, at der kan være et problem, og selvfølgelig håber jeg for dig, at adoptionen i sin tid er gået korrekt igennem.
Du kan i første omgang tjekke, hvad der står om dig i kirkebogen! Enten ved at gå ned på dit lokale kirkekontor og bede dem om hjælp - eller ved at få en udskrift om alt, hvad der står om dig på: www.personregistrering.dk og have din nemID-kode parat.
Måske står din adoptivfar anført helt korrekt - og så vil det være bevis nok.

Det er dog sådan, at det er Statsforvaltningen/Statsamtet, der står for registrering af en adoption, og altså ikke i første omgang kirken.
Kirken registrerer umiddelbart kun det, der er foregået i kirken/sognet.
Kirken registrerer fødsler, navngivning, dåb, konfirmation osv.
Der står i vejledning om adoption:
"Det er adoptivforældrene, som kan, men ikke skal, anmode om, at barnet tilføres ( i kirkebogen)".
Hvad angår din situation, så blev du jo adopteret som 12årig - igen må Statsamtet/Statsforvaltningen have været på banen, men om det står i kirkebogen, hvor du ellers kan finde alle oplysninger om dig selv, det er nok afhængig af , om din mor og adoptivfar har bedt om at få det indskrevet.
Hvis IKKE det står i Kirkebogen, så skal du henvende dig til Statsforvaltningen, som det hedder i dag, og det tager altså noget tid at få en sag behandler dér.
Hvis IKKE du er registreret i kirkebogen, så kan du med de korrekte papirer i hånden henvende dig til kirken efterfølgende og bede dem verificere dine forældreoplysninger.
Så altså, kære Mona:
1. tjek i kirkebogen hvad der står om dig og dine forældre - på kirkekontoret eller på nettet!
2. Hvis IKKE det står korrekt, så få fat i Statsforvaltningen!
Held og lykke med det hele og God bless...
Signe Voldby, præst