DAGENS ORD: ”Hesten gøres rede til krigens dag, men sejren er Herrens sag.” Ordsprogene 21:31

Mellemnavn

Hej,

Min datters far og jeg bor ikke sammen. Vi har aldrig været gift, men boede sammen da hun blev døbt.
Hun er døbt med hans efternavn.
Kan hun tilføje mit efternavn som mellemnavn?
I givet fald ja - skal der så underskrives noget af begge forældre eller hvordan foregår det?

Far hedder Jan Peder Krog
Jeg/mor hedder Lise-Lotte Lassen
(faktisk Krogh til mellemnavn - stavet med h)

Vores datter er døbt Anne Julie Krog
Hun nærer et stort ønske om at komme til at hedde
Anne Julie Lassen Krog, idet hun derved vil føle sig som en mere rigtig del af min side af hendes familie.

På forhånd tak for svar
MVH
Lise-Lotte

Lise-Lotte Lassen

Kære Lise-Lotte,
Tak for mail. Jeg kan godt forstå jeres datters ønske om også at hedde dit navn "Lassen".
Der er fire ting, jeg vil sige om det.
1. Hvis din datters far og du har fælles forældremyndighed, fx i kraft af en omsorgs- og ansvarserklæring, udfyldt og anerkendt lige efter din datters fødsel, så SKAL din datters far være fælles med dig i alle beslutninger - bl.a om jeres datters navn. Så der skal en underskrift til fra hendes far, når I foretager ønsket om navneændring.
Hvis din datters far og du IKKE har fælles forældremyndighed, så skal han kun spørges om navneændring, hvis det vedrører hans navn i din datters navn - og det gør det jo ikke i din datters situation, hvor hun beholder sin fars navn.
2. Det er en helt uproblematisk navneændring, for børn har altid ret til deres forældres navne.
3. Det koster pt 520 kr, som skal betales i forbindelse med ønsket om navneændring.
4. Jeg ved ikke, hvor gammel dit barn er, men hvis din datter er under 12 , skal der i følge navneloven § 22 foreligge oplysning om hendes holdning til navnet. Og hvis din datter er over 12 år, kræves der samtykke fra barnet. Det vil oftest medføre, at navneændringen foretages på kirkekontoret, hvis I laver en aftale og møder op med diverse papirer.
Held og lykke med det hele...
Venligst og Guds fred,
Signe Voldby, præst