DAGENS ORD: ”Næste dag så han Jesus komme hen imod sig og sagde: »Se, dér er Guds lam, som bærer verdens synd.” Johannes 1:29

dåb og konfirmation

Vores søn bor i Estland, han er dansk, døbt og konfirmeret i Værløse.
Han har en datter, som går i engelsk/Estisk skole,. flydende engelsk (og estisk)
Hans datter er ikke døbt, men nu er hendes største ønske, at blive døbt og konfirmeret i en dansk kirke. Kan det lade sig gøre? Hvad skal der evt. til mht at gå til præst. Vi har ialt 9 børnebørn, så for farmor og farfar er det en helt selvfølgelig ting med både dåb og konfirmation. Cassandra er 15 år og tilbringer en del tid i Danmark i de lange ferier.
Med venlig hilsen,
farmor Grethe Nisted Christensen

Grethe Nisted Christensen

Kære Grethe,
Glædelig søndag og tak for din mail.
Du har to spørgsmål om dåb og konfirmation af dit søde barnebarn fra Estland.
Det første - altså dåben - er der slet ingen problemer i. Jeg er sikker på, at fx Værløse kirke vil have åbne over for dåb af jeres barnebarn.
Visse formalia skal selvfølgelig. Begge hendes forældre skal være indforstået med dåben, og selvfølgelig også hun selv. Efter aftale med en præst vil jeres barnebarn nok også modtage lidt undervisning, så hun ved , hvad det er, hun bliver døbt til.
Rent formelt vil man på kirkekontoret i forbindelse med dåben udtage det, der hedder et administrativt CPRnr til jeres barnebarn - men det er jo papir-arbejdet bag facaden, som I selvfølgelig ikke har noget med at gøre.
HJvad angår konfirmation vil undervisningen jo ofte foregå rullende fra september til april i forskellige former.
Der er dog et par mulighed - for jeg ved, at der hver sommer er grupper inden for Folkekirken, måske specielt Inder Mission og Luthersk Mission, der tilbyder 14dages lejr med afsluttende konfirmation. Ærgerligt nok har jeg siddet og googlet det, men kan ikke finde noget link præcis nu.
Også det kunne I selv prøve at finde eller spørge den pågældende kirke om hjælp.
Endelig er der også den mulighed, at jeres barnebarn tager på en dejlig kristen lejr for unge til sommer, som ikke nødvendigvis handler om konfirmation , men som handler meget om tro på Gud. Og derefter kunne hun blive døbt og konfirmeret samme dag i fx Værløse Kirke!
På en måde er det jo dåben, der er det vigtige!! Jeg har netop døbt en af mine konfirmander i lørdags, en måned før konfirmationen - og som jeg sagde til hende, så ville det "rigtige" vel være at døbe hende på konfirmationsdagen - da konfirmation mest handler om at modtage og tro på og bekræfte dåbens stærke løfter fra Gud - men vi ved godt, at konfirmationen er rigtig vigtig for vore unge!
Nu får du lige et link til en fantastisk teenlejr, som de unge fra min kirke har elsket at deltage i gennem årene. Der er et inkluderende fællesskab, masser af god undervisning om tro i hverdagen, og jeg tror bestemt, der vil være mulighed for at oversætte talerne til engelsk simultant. Linket er :
teenarbejdet. dk - lejre - og så klik på sommerlejren, som i år er uge 30.
Jeg tror, at en kombination af et par undervisningsgange hos en præst og fx denne lejr - kunne føre til, at jeres barnebarn kan blive døbt/konfirmeret en sommersøndag i en dansk kirke!
Venligst,
Signe Voldby, præst