DAGENS ORD: ”Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, hvad jeg har sagt til jer.” Johannes 14:26

Bortkomst af dåbsattest

Hej.

Jeg har mistet min dåbsattest, og har akut brug for den. Sagen er den, at jeg pt. er bosiddende i udlandet, og derfor ikke har mulighed for fremmøde på et kirkekontor.

Hvad stiller jeg op?

Mvh Sophie

Sophie cecilie Hansen

Hey Sophie,
Tak for mail. Der er to måder, du kan få fat i en attest.
Første mulighed:
Du kan ringe til kirkekontoret fx i det område, hvor du sidst boede i Danmark, og så bed dem om at printe en attest - evt legaliseret på engelsk, som er godt at have i udlandet.
Samtidig skal du have en adresse parat på en ambassade, et konsulat eller en kirke i nærheden af din nuværende bopæl i udlandet. Dertil vil de så sende attesten, og du kan efterfølgende afhente den dér , under forevisning af legitimation.
Anden mulighed:
Du sender en fuldmagt til dine forældre og aftaler med et dansk kirkekontor i nærheden af dine forældres bopæl at få udskrevet en attest.. Igen måske legaliseret på engelsk. Dine forældre skal selvfølgelig forevise legitimation ved afhentning af din attest, og de kan så vælge at sende attesten direkte til dig på din nuværende adresse.
Held og lykke med det - og al Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst