DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Dåbsattest på engelsk til udlandet

Hej Netpræst,

Jeg har i 15 år boet i Australien. Nu har jeg brug for en dåbsattest på engelsk for at dokumentere min fødselsdato til Australske myndigheder.

Af tidligere svar kan jeg se at man kan få en engelsk dåbsattest ved at henvende sig på et kirkekontor. Mit håb er at netkirken ved at være på nettet kan hjælpe mig med at få en engelsk legaliseringsattest, uden at jeg behøver fysisk at møde op på et dansk kirkekontor?

Hav en god dag.

Carsten
Australien

Carsten Nielsen

Kære Carsten,
Tak for mail - og: no problem! - Du behøver ikke tage til Danmark for at få en attest!
Du skal ringe til fx kirkekontoret i det sogn, du boede sidst i i Danmark og bede dem printe en attest, legaliseret på engelsk.
Samtidig skal du have en adresse parat til en ambassade eller et konsulat eller en officiel kirke, som attesten bliver sendt til fra Danmark. Her kan du så afhente attesten nogle dage efter mod forevisning af legitimation.
Og husk, kære Csrsten, at denne lidt omstændelige proces ikke er for at genere dig - men for at beskytte cpr-nr og identitet, så vi er sikre på, at det er den rigtige person, der modtager attesten.
Endelig er der dog også dén mulighed, at du sender en fuldmagt til fx dine forældre - med al mulig dokumentation!! - så de kan hente din attest på et kirkekontor og efterfølgende sende den - fx "anbefalet" - til dig.
Så held og lykke med det hele - og al Guds velsignelse...
Signe Voldby, præst