DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Katolsk gudmor?

Kan min kærestes datter, som er katolsk konfirmeret blive gudmoder til sin halv-lillebror i en kristen folkekirke?

Kære Spørger.
Ja, det kan hun godt.
Den katolske kirke er jo en endda meget stor del af den kristne kirke ud over jorden. Og når hun er katolsk konfirmeret, er hun også døbt med kristen dåb.

Det skal man være for at kunne være Gudmor og Fadder, - men man behøver ikke at være medlem af Folkekirken.

Det fremgår af følgende citat fra Kirkeministeriets hjemmeside: En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb, i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund, men behøver ikke at være medlem af folkekirken.

Men da der er forskel på, hvornår og hvordan konfirmationen finder sted i de forskellige kristne kirker, afhænger det af hvor gammel din kærestes datter er. Hvis hun er under 14 år, vil jeg opfordre Jer til at tale med præsten, der skal døbe barnet.

Det er præsten, der skal afgøre om hun eller han synes, at din kærestes datter er moden nok til at svare. Jeg har nogle gange gjort det sådan, at en, der ikke er så gammel, bærer dåbsbarnet og måske siger navnet på dåbsbarnet, - men at det er en anden, der svarer på spørgsmålene. Det kan for eksempel være enten dig eller din kæreste.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen