DAGENS ORD: ”For alt, hvad der er født af Gud, overvinder verden; og den sejr, som har overvundet verden, er vor tro. v5 Og hvem andre kan overvinde verden end den, som tror, at Jesus er Guds søn?” 1 Johannes 5:4

Muslim konfireres til Kristendom

Hej,

Jeg kommer fra mellemøsten og har boet i DK i 20 år. Jeg skal konfirmeres til kristendom, men jeg fik at vide at jeg ikke kan få en døbsattest, istedet vil få dokumentation på det af min kirke / præst.
Hvorfor kan jeg ikke få døbsattest?
Tak for hjælpen.

Kære spørger,
Glædelig advent og tak for dit spørgsmål.
Hvor er det spændende, at du er interesseret i kirken - og også virkelig dejligt, at du skal konfirmeres. Jeg har tænkt lidt over dit spørgsmål.
Det er sådan, at du i Folkekirken ikke kan blive konfirmeret uden at være døbt. Men du kan godt gå til konfirmationsforberedelse og lære en masse om, hvad tro er - men konfirmation er i sin grund-idé en "bekræftelse"(som ordet betyder!!) af dåben.
Så mit første spørgsmål til dig er, om du er døbt? Hvis ikke du er det, så tror jeg, at den præst, du måske har talt med, ønsker at undervise dig i den kristne tro, som man altid gør med voksne, der skal døbes - så du virkelig ved , hvad den kristne tro er.
Måske har præsten kaldt denne undervisning for konfirmations-undervisning for voksne?
Det er i hvert fald fuldstændig klart, at du ikke kan blive konfirmeret uden at være døbt, og det er også helt klart, at hvis du bliver døbt i Folkekirken, så får du straks en dåbsattest!!
Hvis du bliver døbt i en frikirke, vil du helt sikkert også kunne få et papir på, at du er døbt, men du får (naturligvis!)ikke en dåbsattest fra Folkekirken.
Jeg håber, at dette svar kan bruges - ellers skriv igen - må Gud velsigne dig i julen i din vandring med Jesus.
Signe Voldby, præst