DAGENS ORD: ”Derfor vil jeg gøre jer bekendt med, at ingen, som taler ved Guds ånd, kan sige: Forbandet er Jesus! og ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden.” 1 Korinter 12:3

Hjælp!!

vi har brug for din hjælp. Vi er i gang med en projekt opgave, og skal fremlægge om 1 uger... så det haster.
Vi vil gerne stille/have svar på 5 spørgsmål.
1) kan du mærke forskel fra da du startede som præst til nu i forehold til hvor mange der går i kirke?
2) hvorfor tror du der er flere og flere der melder sig ud af folkekirken?'
3) hvordan tror du at vores samfund ville være hvis kristendommen ikke fandtes ?
4) Hvorfor tror du at nogle vælger slet ikke at tror på noget/ateist?
5) hvorfor tror du at de fleste har brug for noget at tro på?
Håber virkelig du kan hjælpe os, og svare hurtigst muligt

på forhånd tak
hilsen Laura og Mathilde

Kære Spørgere.
Jeg vil gerne prøve at hjælpe Jer lidt på vej.

Spørgsmål 1: Jeg har være præst i 29 år samme sted, - og desværre kommer der mindre i kirke end den gang.

Spørgsmål 2:
Der kan være mange grunde.
Nogle melder sig ud for at spare kirkeskat.
Nogle melder sig ud, fordi de melder sig ind i et andet kristent kirkesamfund.
Nogle melder sig ud, fordi de tilslutter sig en anden religion.
Nogle melder sig ud, fordi de ikke er enige i, at to af samme køn nu kan få kirkelig vielse eller velsignelse.

Spørgsmål 3:
Jeg tror, at vores samfund ville være mere "koldt", - med mindre omsorg for de svage og fremmede. Et samfund hvor (endnu) flere ville være sig selv nok. Så ville vi nemlig ikke have Jesu gode ord: Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem. (Lukas 6,31)

Spørgsmål 4:
Nogle er måske blevet skuffede over præster eller andre.
Nogle vil hellere bare være sig selv nok.
Nogle har måske aldrig rigtig fundet ud af, hvad kristendom egentlig er.

Spørgsml 5:
Jeg tror faktisk, at alle har brug for noget at tro på.
Vi vil slet ikke kunne leve uden "at tro". Blot nogle hverdags-eksemåpler:
- Når vi færdes i trafikken, har vi den tro og overbevisning, at de andre trafikanter færdes ordentligt - f.eks. holder sig i den rigtige side af vejen.
- Når vi er ude at flyve, har vi den tro og overbevisning, at piloterne sørger for at flyvemaskinen kommer sikkert op og ned.
- Når vi spiser, har vi den tro og overbevisning, at maden er god - og ihvertfald ikke giftig.
- I kan selv finde mange flere eksempler.

Men - vi ved godt, at der sker fejl - også med mine eksempler.
Derfor tror jeg, at alle har brug for at tro også i videre forstand. Tro på, at der er én, der er større.
Èn, som kan og ved mere end vi selv.
Èn, hvis kærlighed ikke er "ude på noget" - andet end på at være og vise kærlighed.
Èn, som vi alle er velkomne hos på grund af Jesu død og opstandelse.
Èn, som har givet os og vist os sin kærlighed netop ved at give sig selv gennem Jesus, - og som gennem Helligånden kommer til os og ønsker at være os nær.

Ivan L. Jakobsen

Ivan L. Jakobsen